Zaterdag 1 oktober is het weer zover, dan start voor de 23e maal de Herenthoutse Kroegentocht of zoals hij ook wel vaker wordt genoemd de R&B Review.In 6 kroegen spelen voor u evenveel groepen waarover hieronder een woordje uitleg.

Café De Kluis:

Kevin Williams is een Belgisch band rond muzikant, singer songwriter, studio muzikant en producer Kevin Scheerlinck. Hij is opgegroeid in Asse-Brussel en studeerde daar ook aan het muziekcollege. In januari 2010 besloot hij, in samenwerking met drummer/songwriter Bert Van Damme, zijn eigen muziek te maken en te spelen met een live band. De muziek van Kevin Williams heeft invloeden van John Mayer tot Michael Jackson en Eric Clapton. Ondertussen is de eerste officiële single van Kevin Williams een feit.

Café Titanic:

CC Jerome’s Jetsetters zijn een blues injected rock’n roll/rockabilly band uit Eindhoven/Geldrop met als frontman Jeroen van Gasteren, beter bekend als "CC Jerome". "CC Jerome" heeft veel ervaring opgedaan, vooral in Amerika, waar hij van 1997 tot 2007 heeft gewoond. Hij heeft met veel bekenden in de blues en rockabilly scene gespeeld, waaronder Joe Clay, Billy Lee Riley, soul singer Barbara Lynn, Eddie Bond, Ray Campi, Lee Rocker, Pep Torres, Levi Dexter, The Specials etc. In 2009 bracht de band het fantastische album 'Introducing' op de markt die werd voorgesteld op het Screamin Rockabilly Festival te Pineda (Spanje). Naast talloze optredens in bars, doen CC Jerome en z'n Jetsetters ook regelmatig grote festivals aan in binnen- en buitenland. Op ons R&B Review zullen ze zonder twijfel een grote schare nieuwe fans opdoen met hun aanstekelijke rock 'n roll en rootsmuziek.

Café Den Bluez:

Een echte introductie hoeft Piet Van Den Heuvel niet echt. Hij deelde zowat het podium met alles wat in Vlaanderen ook maar iets te betekenen had in muziekland zoals Clouseau, The Scabs, Arno, ... En in een ver verleden was hij het gezicht van Scooter, een band die begin jaren '80 hoge toppen scheerde met hits zoals You en Minute by Minute. Momenteel echter vind je deze muzikale duizendpoot terug als backing vocal en percussionist tijdens de wervelende shows van Bart Peeters. Tijdens het R&B Review flankeert Piet zicht met topmuzikanten die stuk voor stuk hun sporen al lang verdiend hebben, en zullen ze naast eigen werk hun sets decoreren met klassiekers van onder andere Neil Young, JJ Cale en Bob Dylan. En wie Piet Van Den Heuvel ooit bezig zag tijdens één van zijn prachtige, intieme optredens zoals jaren terug met Rosso Hill, wil dit zonder twijfel voor geen geld missen. Welkom terug Mijnheer Van Den Heuvel ... Een concert om echt te ontdekken.

Café Lamoen:

A TRIBUTE TO PETER GREEN'S FLEETWOOD MAC Black magic woman, Need your love so bad, Albatross… wie kent niet deze nummers uit het prachtige repertoire van Fleetwood Mac voor ze die grote popmastodont werden ? Tijd om eens een ode te brengen aan deze schitterende Britse Bluesband ! Onder initiatief van drummer Jan Roothooft en gitarist/zanger Kirri Valvekens zochten en vonden ze in gitarist Hans Valvekens en bassist Louis Claes de geschikte bezetting om eens een avondvullende selectie te maken van hun geweldige nummers! Hiermee was Greenwood geboren. Laat je dus onderdompelen en meeslepen in de authentieke blues of met de eigenzinnige composities van de nog steeds ondergewaardeerde Peter Green en zijn Mac’s! Hoewel deze muzikanten helemaal geen groentjes zijn op de Belgische podia is deze band een primeur op deze kroegentocht ! Een nieuwe band die met dit concept in de toekomst nog heel wat potten gaat breken !

Café Molenhuis:

De frontlady’s van dit gezelschap zijn beide afgestudeerd aan het Gentse Conservatorium, Jazz and Pop. Zangeres Jana De Valck heeft er een zeer uitgebreide opleiding opzitten in de beste scholen van Europa, en op het podium en in de studio heeft ze haar strepen al verdiend bij het kruim van de Belgische muziekscene. Ze is net getekend bij een groot platenlabel, en is aan de slag als host/VJ van de Red Bull Bedroom Jam bij JIM Tv. Stefanie De Meulemeester aka Misses Big Stuff heeft ook een uitgebreide opleiding achter de rug. Ze speelt met eigen R&B en Soul band over gans België en is geregeld te zien als backing bij tal van bekende artiesten. Deze 2 dames zullen jullie, samen met 4 ras muzikanten, waaronder ook de Herenthoutse Matthias Fransen, die terug te vinden zijn bij verschillende TV bands en bij de top van de Belgische muziekscene, de beste Soul, Funk en RnB presenteren met hun groep Soul Vaccination.

Café Tegendeel:

Zanger-gitarist Jan de Bruijn (Rijsbergen, 1958) speelt al meer dan vijfendertig jaar uit het hoofd en uit het hart. Recht uit het hart. Aanvankelijk bij iedereen uit de buurt die dat maar vroeg. Al gauw wordt hij zelf de spil – vaak met z’n zus Anneke – waar alles om draait.

In de jaren tachtig is dat The Crew, een ijzersterke rhythm & blues formatie waarmee Jan jarenlang een toonaangevende rol speelt in het internationale clubcircuit. De band staat ook regelmatig op de grote festivals en podia, zoals in Peer en in het Parijse xxxxxxx Theatre als voorprogramma van Robert Cray. The Crew kent – nu nog steeds - vele, trouwe fans, kreeg klinkende kritieken, maakte twee goed verkochte albums en enkele singles.

Eind jaren tachtig stopt The Crew, op het hoogtepunt. Jan gaat steeds meer zelf muziek schrijven en begint een eigen band; hij noemt een selecte groep rockmusici naar hemzelf. Het publiek moet wennen aan de compacte, hitwaardige songs die tegen de poprock aan schurken. De Jan de Bruijn Band brengt één single uit.

In het begin van de jaren negentig start hij The Gonnabee’z, opnieuw een combinatie van Nederlandse en Belgische popmusici en opnieuw met zijn zwager Pieter van Bogaert op de toetsen. The Gonnabee’z speelt vooral eigen werk – het aandeel van Jan is groot. De songs zijn stukken steviger dan iedereen tot dan toe van hem gewend is. Maar vooral in de ballads op de twee albums van deze groep toont Jan zijn ware aard.

Misschien waren beide bands een noodzakelijke omweg. Eind jaren negentig lijkt Jan terug te keren naar de blues met bands als Double Brown (herenigd met Anneke), About Queens of the Blues en Blue Angels. Het album 12 Bars and More van Double Brown laat horen dat de blues zich goed leent voor uitstapjes naar andere stijlen.

Ons Programma:

DE KLUIS : KEVIN WILLIAMS TITANIC : CC JEROME & THE JETSETTERS TEGENDEEL : JAN DE BRUYN & FRIENDS DEN BLUEZ : PIET VAN DEN HEUVEL & FRIENDS DE LAMOEN : GREENWOOD MOLENHUIS : SOUL VACCINATION